Napsali o nás | |
Orion sbírá výborné výsledky, triumfem nyní překvapila Laňková
Stáhněte si tento článek ve formátu PDF
Mladý Litevec Jasikonis si podmanil Horní Újezd Prestižní motokrosový šampionát týmů znovu ukázal svoji nevyzpytatelnost. Orion Litomyšl se musel smířit s umístěními pod stupni vítězů Horní Újezd – Na závěr domácí motokrosové sezony se uskutečnilo tradiční mezinárodní mistrovství České republiky družstev. Jeho organizace se chopili ke spokojenosti všech startujících i početných diváků pořadatelé z Horního Újezdu. V areálu v Cikově byly k vidění napínavé závody, které znovu ukázaly, jaké kouzlo má týmové zápolení, v němž není dopředu nic jistého a není nouze o dramata. Potíže hned zkraje Na start hlavního závodu se postavilo dvacet tříčlenných družstev, pro něž bylo nachystáno tradiční „menu“ tří rozjížděk společných vždy pro dvě kubatury. A hned první jízda (MX1 + MX2) pořádně zamávala s ambicemi některých favoritů včetně téměř domácího Orionu Litomyšl. „Dá se říci, že jsme závod pohřbili v první zatáčce,“ hořce se pousmál manažer Petr Kovář nad faktem, že ihned po startu havarovali jak Martin Krč, tak Petr Bartoš. Oba se sice zvedli a pokračovali, stíhací jízda jim však stačila jen na jedenácté resp. třinácté místo, což byl pro boj o „bednu“ i při škrtání nejhoršího výsledku velký problém. „Taková jsou družstva – vždy nervózní a nevyzpytatelná. Nebyli jsme v tom sami, po pádu hodně ztratil i Martin Michek a nakonec se ukázalo, že tento jeho výpadek znemožnil týmu Buksa/ADOS bojovat o obhajobu titulu,“ uvedl Kovář. Úvodní jízdu vyhrál s převahou Jaromír Romančík a položil tím základ pro nakonec stříbrný Team Max 2 – KRTZ. Druhá rozjížďka (MX2 + MX3) přinesla divákům poprvé pohled na mladý litevský zázrak. Arminas Jasikonis šel po několika kolech do čela a bezchybnou jízdou bez jediného zaváhání si dojel pro jasné vítězství. Tím pádem se tým Osička Pfeil ocitl v pozici favorita číslo jedna. Skvěle zajel i Bence Szvoboda, který na poslední chvíli posílil „dvojku“ Orionu. „Jeho původní tým se mu rozpadl, tak jsme ho po domluvě angažovali k nám a on potvrdil kvality předního jezdce mezinárodního mistrovství republiky,“ chválil Kovář. Bitva na závěr Souboj o týmový titul se rozhodl krátce po startu závěrečné rundy (MX1 + MX3), kdy spadl Florent Richier, poranil si rameno a musel odstoupit. Tudíž se družstvu Buksa/ADOS započítal nepovedený první výsledek Michka a bylo jasné, že se přes Osička Pfeil MX Team nedostane. Přesto tato rozjížďka nabídla strhující bitvu trojice Olsen – Michek – Jasikonis, když si borci nedali ani metr dráhy zadarmo. Litevec tento boj kontroloval dlouho z třetí pozice, v posledních dvou kolech ale zapnul naplno a oba soupeře převálcoval. „Vypadalo to, že si s nimi pohrál jako kočka s myší. Je to mladičký jezdec, loni jsme ho ještě vůbec neznali, ale zdá se, že to bude další mimořádný talent z východoevropských zemí,“ uvedl Petr Kovář na adresu motokrosaře, který v Horním Újezdu vyhrál dvě jízdy a tuto sezonu strávil v německém seriálu ADAC, kde v kategorii Youngsters obsadil třetí místo. Litomyšlský Orion se i přesto, že oba svoje týmy doplnil o kvalitní jezdce, medaile nedočkal. Což je částečné zklamání, ale Petr Kovář to nebere tragicky. „Musím říci, že čtvrté a páté místo je reálným odrazem toho, co jsme předvedli na trati. Kluci bojovali, závod nezabalili, i když se pro ně nevyvíjel příznivě, ale soupeři byli tentokrát lepší,“ uznal manažer. Jako vítěz vyšel z klání také Horní Újezd. Z nenápadného závodiště se díky obětavé práci členů tamního Autoklubu stalo sportoviště, kde lze uspořádat špičkové motokrosové podniky. Těšme se na ty příští! Výsledky mezinárodního mistrovství ČR v motokrosu družstev Konečné pořadí: 1. Osička Pfeil MX Team (Thomas Kjer Olsen, Filip Neugebauer, Arminas Jasikonis) 12 bodů, 2. Team MAX2 – KRTZ (Jaromír Romančík, Tomáš Šimko, Marek Sukup) 22 bodů, 3. Buksa/ADOS KTM Team (Martin Michek, Sulivan Jaulin, Florent Richier) 24 bodů, 4. Orion – RS Petrol – Motosport Chýnov (Michal Gregor, Jonáš Nedvěd, Bence Szvoboda) 38 bodů, 5. Orion – RS Petrol – Spencerlife Media – SZA Stav Racing Team (Petr Bartoš, Martin Krč, Petr Michalec) 39 bodů, 6. MoToman Team (Mark Szoke, Denis Poláš, Martin Žerava) 50 bodů. Pořadí SMS: 1. Nepomuk 83, 2. Pardubice 101, 3. Chomutov 108. 1. rozjížďka (třídy MX1 a MX2): 1. Jaromír Romančík (Suzuki), 2. Sulivan Jaulin (KTM), 3. Filip Neugebauer (Kawasaki), 4. Thomas Kjer Olsen (KTM), 5. Rudolf Weschta (Suzuki), 6. Tomáš Šimko (Honda).
Král regionu: Kéž by byla letošní sezona podobně úspěšná Martin Michek si ocenění pro nejúspěšnějšího sportovce Svitavska nemohl převzít osobně. Podstupuje tréninkovou dřinu ve Španělsku. RADEK HALVA Litomyšl – Po svém týmovém kolegovi Petru Bartošovi za rok 2008, atletovi Pavlu Baarovi za rok 2009 a travním lyžaři Lukáši Kolouchovi za rok 2010 usedl na trůn krále sportovců MARTIN MICHEK. Motokrosový reprezentant hájící barvy Orionu Litomyšl – RS Petrol Teamu má za sebou sezonu, kterou sám označuje jako svou zatím životní. Kromě domácího titulu a stříbra v mistrovství České republiky družstev se bronzem ve světovém šampionátu kubatury MX3 postaral o největší výsledek českého motokrosu za dlouhá desetiletí. Jeho volba na první místo tak byla logická a nezpochybnitelná. Snad jedinou vadou na kráse bylo, že si nemohl svoje ocenění osobně převzít a vychutnat. Před týdnem totiž odcestoval na měsíční tréninkový kemp do Španělska. Nic naplat, nová sezona se kvapem blíží a závodník Orionu touží na svoje úspěchy navázat. Martine, stal jste se nejúspěšnějším sportovcem regionu Svitavska za rok 2011. Co pro vás toto prvenství znamená? Určitě je to po mě pocta, protože to ukazuje, že jsem ve své sportovní kariéře něčeho dosáhl. Každé podobné ocenění vždycky potěší a jsem rád, že si mých výsledků lidé všímají. Je to krásná odměna za všechnu tu práci, kterou jsem během celého roku odvedl. Jaký pro vás bylo sportovní rok 2011? Dá se říci, že to byla vaše dosud nejlepší sezona v životě? Vlastně mi všechno vyšlo na sto procent, takže ano, mohu říci, že to pro mě byl zatím ten nejlepší rok, jaký jsem kdy měl. Moc si cením bronzové medaile z mistrovství světa MX3, protože to byl po 35 letech první takový úspěch pro český motokros. Jsem rád, že se mi povedlo splnit můj tajný cíl, udělat takový zápis a i díky němu se tento sport stal u nás znovu více sledovaným. Byl to také první závodní rok po vašem přestupu do Orionu Litomyšl – RS Petrol Teamu. Jak dnes hodnotíte tento krok? Příchod do nového týmu je vždy motivací. Musím říci, že všechno fungovalo perfektně. V týmu panovala skvělá nálada a lidé, jak jezdci, tak sponzoři i všichni ostatní, spolu mají výborný vztah. A pokud je taková dobrá atmosféra, závodí se mnohem lépe, člověk má chuť a je to pro něho zábava. Výsledky jak moje, tak Petra Bartoše, jsou zásluhou všech, kteří se na chodu Orion Teamu podílejí. Nemohu říci jediné záporné slovo a pevně doufám, že to stejně výborné bude i v následující sezoně. A propos rok 2012. Vaše cíle a plány budou i v letošním roce nepochybně opět vysoké, že... Jelikož sezona 2011 mi něco ukázala a já jsem ambiciózní člověk, tak přemýšlím o ještě lepších výsledcích. Chci se znovu posunout o stupínek výše. Vím, že nebude jednoduché dosažené pozice vůbec obhájit, protože loňská sezona byla skutečně výborná, ale pracuji a budu pracovat na tom, aby se mi to povedlo. K tomu slouží i zimní trénink v teplých krajích. Jak vypadá v současné době vaše příprava? Dva měsíce jsem vynechal motorku a věnoval se nabírání fyzické kondice. Nyní ve Španělsku budu měsíc trénovat už na motorce. Jsou tam dobré podmínky, tratě, trenér, to vše je velkým přínosem. Strávím tam měsíc, poté se přesunu na tradiční první závody do Itálie. Nepůjde mi tam ještě o výsledky, ale o to se znovu rozjet, nabrat závodní tempo a kvalitně se připravit na mistrovské seriály.
„Takovou sezonu nepamatujeme“ RADEK HALVA Litomyšl - Bylo to mimořádně povedená sezona. Motokrosaři hájící barvy Orionu Litomyšl - RS Petrol Teamu se stali sběrateli úspěchů na domácí i mezinárodní scéně. Manažer PETR KOVÁŘ, jenž je s motokrosovým Orionem po dlouhá léta spojen, věří, že sezona příští bude podobně zdařilá. V našem rozhovoru se legenda českého motokrosu vyjadřuje nejen ke svému týmu, ale i k dalšímu aktuálnímu dění, které v současnosti hýbe domácím motocyklovým sportem. Není pochyb o tom, že rok 2011 se do historie Orion Teamu Litomyšl zapíše zlatým písmem. Jako pro manažera to pro vás musely být mimořádné zážitky, že? Už v průběhu sezony se o nás psalo, že prožíváme nejlepší sezonu v historii. Nechtěl jsem to zakřiknout, ale nakonec se to povedlo a sedm medailí z motoskijöringu a motokrosu, to za čtrnáct let existence Orion Teamu nepamatuji. Na závěrečném podniku v Přerově, kde Petr Bartoš vybojoval druhé místo v mistrovství republiky za Martinem Michkem, ukápla i nějaká ta slzička štěstí. Však jsme to také oslavili poprvé v historii na společném setkání s jezdci a sponzory v Praze. Sezona se líbila i majitelům týmu. Podporují nás a jsem rád, že se jim můžeme odvděčit dosaženými výsledky. Angažování Martina Michka, byť bylo po ekonomické stránce jistě náročné, se vám bezesporu vyplatilo. Předpokládám, že s jeho výkony jste plně spokojen… Přesně tak. Loni v prosinci přišel Jan Froněk, který za nás závodil, a nabídl spolupráci, že by Michek odešel od továrního družstva TM a jezdil za náš tým, a to pod jeho trenérským vedením. Samozřejmě mít takového jezdce je o úplně jiných penězích, takže jsme museli jednat s dalšími partnery a podařilo se nám dohodnout se společností RS Petrol. Bez její pomoci bychom takového závodníka těžko získali. Mohu potvrdit, že máme Martina Michka podepsaného i na příští sezonu a bude jezdit za Orion Litomyšl – RS Petrol. Naopak matador Petr Bartoš je ve vašem týmu v tom nejlepším smyslu slova inventářem a udržuje si stále obdivuhodnou formu. Počítal jste v jeho případě s tak výraznými úspěchy? Petr je z generace Zaremby, Čepeláka či Kadlečka. Loni ho předjížděli, letos dokázal pozávodit on je. Měl jsem trochu strach, že vedle o deset let mladšího Michka rezignuje na mistrovství republiky s vědomím, že na něho nemá, a bude se soustředit jen na Evropu. Všechny nás ale překvapil. Oba kluci trénovali společně a Petr dokázal získanou rychlost přenést i na domácí tratě. V Holicích i Petrovicích byl Martinovi vyrovnaným soupeřem. Petr ví, že má před sebou ještě nějaké dvě tři sezony a pokud bude nadále takhle makat, neřekl poslední slovo. V příštím roce nebude obhajovat evropský titul a představí se v mistrovství světa třídy MX3. Je to ikona týmu, povahově výborný kluk, snaží se pomáhat mladým jezdcům a neuvěřitelně si získal na svoji stranu i sponzory. Je moc dobře, že za nás závodí. Domácí titul získal také Jan Mrázek ve třídě Veterán a zdá se, že mezi věkově pokročilejšími jezdci nemá u nás soupeře… Je to tak. Po odchodu Miroslava Kučírka ze závodních tratí nebylo co řešit. Ani jsme ho nemuseli během rozjížděk moc sledovat. Šli jsme se jen podívat na jeho náskok, který býval velký, a potom mu zatleskat na stupně vítězů. Honza splnil, co jsme si od něho slibovali, a jsme domluveni rovněž na příští rok. A propos příští rok. I ten, kdo toto odvětví vůbec nesleduje, musel slyšet o zuřící válce mezi Autoklubem ČR a nově vzniklým Českým svazem motocyklového sportu, o národní a mezinárodní autoritě a podobně. Vinou toho je podoba příští sezony ve hvězdách. Jak se na současnou zamotanou situaci díváte vy? Musím říci, že stojím uprostřed a stejně jako všichni jezdci a pořadatelé čekám, co se bude dít. Federace FIM může o mezinárodní autoritě rozhodnout v únoru, nebo také až za rok, a od toho se všechno odvine. My jsme to jako promotér mistrovství v motoskijöringu odnesli jako první a šampionát pořádáme jako mezinárodní, abychom se vyvarovali problémů s licencemi. Pokud se mám k celé věci vyjádřit, řekl bych, že pod Autoklubem ČR se udělalo hodně dobrých věcí, ale za poslední dobu mám i mnoho výtek. S panem Ječmínkem nejsem už z dřívějška příliš zadobře, ale vždycky jsem byl spíše „autoklubák“. Překvapilo vás, co se v českém motocyklovém sportu odehrává, nebo signály nespokojenosti byly dlouhodobějšího charakteru? Byl to takový blesk z čistého nebe. Až po říjnovém šampionátu družstev se začalo mluvit o tom, že se něco děje, že ministr Dobeš sebere Autoklubu ČR sportovní autoritu a dá ji lidem okolo pana Abrahama. Nové sdružení jsem neznal, nemá za sebou žádnou historii, žádné zázemí. Jeho zástupci říkají, jak zachrání český motokros, ale já zůstávám nohama na zemi. Tím neříkám, že by na Autoklubu nebyly potřeba změny. Éra pana Ječmínka se možná chýlí ke konci a určitě to chce mladou krev a nové lidi. Jakýmsi zaklínadlem se na obou stranách konfliktu stala výchova motokrosové mládeže. Všichni se tím zaštiťují v první řadě. Jak na tom jsme v tomto směru podle vás? To všechno je otázka peněz. Po revoluci byl u nás zrušen celý systém vrcholových středisek mládeže, Dukel, Svazarmu a podobě, který produkoval kvalitní motokrosaře. Dnes zůstalo jediné středisko v Jiníně, které je často napadáno, i když podle mě se tam nepracuje špatně. Nový svaz o výchově mládeže hodně mluví, ale zatím je to spíše o řečech. Což o to, i mně by se to líbilo, ale moc tomu nevěřím, protože aby u nás bylo tolik středisek a podchytili se všichni mladí závodníci, to by motokros musel být olympijským sportem. Pak by do něho šly jiné prostředky. Je pravda, že systém není a pokud by se něco povedlo, bylo by to dobré. Ještě, že v motokrosu jsou blázni, jinak se nazvat nedají, kteří do něho a do mladých jezdců sypou ze svého peníze. To ovšem situaci nevyřeší. Když se podíváme do světa, tak Martin Michek a Petr Bartoš dosáhli velkých výsledků, ale i vy osobně jste se několikrát vyjádřil, že zejména z mistrovství světa je dnes výnosný obchod. Co vás k tomuto tvrzení vede? Světový motokros řídí agentura Youth Stream v čele s panem Longem a je pravda, že si z něho udělala neskutečný byznys. Nezajímá ji motokros samotný, jako spíše to, kolik přijede jezdců, aby zaplatili nesmyslné startovní poplatky. Pořadatelé závodů tvrdě platí Longovi, aby jim přiklepl termín, ale jezdci mají smůlu. Stačí, když řeknu, že mistr světa MX3 Julien Bill nedostal od Youth Streamu za svůj titul vůbec nic. Nelze se divit, že čeští jezdci nestartují ani na mistrovství světa MX1 a MX2 doma v Lokti, protože to je dnes otázka několika desítek tisíc korun a proč by to někdo kvůli jednomu závodu dělal. Proto často nebývá ani v těchto třídách naplněný startovní rošt, což bylo dříve nemyslitelné. Není-li odměna pro mistra světa, tak pro Michka pravděpodobně také ne, že? Martin samozřejmě nedostal ze strany promotéra mistrovství světa také nic. U nás dostal z prostředků ministerstva školství za státní reprezentaci 450 tisíc korun a Petr Bartoš 280 tisíc, protože výsledky ze světových šampionátů se hodnotí výše. Sám jste býval velmi úspěšným účastníkem podniků mistrovství světa. Jak to chodívalo za vašich závodnických časů? Ve své době jsem byl schopen uživit rodinu a mechanika, protože jsem dostával odměny i za postup z kvalifikace do hlavního závodu a za výsledek do 25. místa v mistrovství světa. Jenže to byly časy, kdy na závod klidně přijelo 120 motokrosařů. A dnes? Youth Stream dojí jezdce, dojí pořadatele, všichni musí jen platit. Třída MX3 Longa nezajímá, vždyť letos zbylo ze čtrnácti plánových závodů v kalendáři osm, ale nemůže si dovolit nechat ji padnout. V příštím roce se dokonce nějaké závody jedou spolu s MX1 a MX2, aby bylo vidět, že něco dělá. Kudy vede cesta ven? Vždyť takhle třeba český motokrosař, který by i měl dobrou sportovní výkonnost a mohl reprezentovat ve světě, narazí na těžkou bariéru jménem finance. Nesmí to být tak vyšponované penězi. Ty se musí vracet jezdcům. Motokros trpí v celosvětovém měřítku tím, že sice existuje úzká špička, ale chybí střed a závěr. Nepřicházejí noví jezdci. A sportovní náboj ustupuje do pozadí. Daly by se uvést další příklady. Třeba zmíněný Bill je mistr světa, ale do prestižní třídy MX1 ho nikdo nevezme. Vzali by ho, ale musel by přinést 50 až 100 tisíc franků a pak byl mohl jezdit klidně do desítky. Ale nebude, místo toho bude závodit doma ve Švýcarsku. Nebo jinak. Letos se konalo mistrovství světa MX1 a MX2 v USA, ale nestartovali tam žádní Američané. Jakmile totiž zjistili, že by museli Longovi zaplatit, aby vůbec mohli na start, tak se mu vysmáli. Když zůstanu u našeho týmu, tak jen tím, že se zrušily tři plánované závody třídy MX3 v jižní Americe, jsme ušetřili statisíce korun. Tradiční první motoristickou akcí roku bývá mistrovství republiky v motoskijöringu, jehož je Orion Team tradičním partnerem. Jak bude vypadat letos? Jak jsem zmínil, předělali jsme pro rok 2012 šampionát v motoskijöringu na mezinárodní, kde má autoritu stále Autoklub ČR. Nečekáme, že se k nám začnou valit posádky z ciziny, ale vyřešíme tak otázku licencí. Není navíc vyloučeno, že se některé dvojice třeba z Polska nebo z Rakouska na startu objeví. O tom se jedná. Začínat se má 7. a 8. ledna na jihu Čech v Želči a Rodné, samozřejmě v závislosti na sněhových podmínkách. V barvách Orionu pojedou Pavel Kunc a Michal Roušavý se svými lyžaři. Jak by zněla vaše největší přání do nového motokrosového roku? Bylo by jich několik. Aby světový motokros přestala vysávat agentura Youth Stream a pan Longo. Aby se v českém motokrosu vyjasnilo a fanoušek, který se v aktuálním dění vůbec nevyzná, mohl sledovat závody na tak vysoké úrovni jako letos. Aby se litomyšlským jezdcům vyhýbala zranění podobně jako v uplynulé sezoně, protože motokros prostě je nebezpečný sport a zranění jsou jeho součástí. A pokud bude klukům štěstí přát a dobře zamakají v přípravě, aby často slyšeli českou hymnu na stupních vítězů, jelikož to je ten pravý vrchol jejich snažení. A v neposlední řadě, aby nám přízeň přes všechny možné krize zachovali sponzoři.
Orion Team má v nové sezoně vysoké ambice |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktualizováno ( Středa, 09 Říjen 2024 06:09 ) |